تغییر کاربری داروی سرکوبگر سیستم ایمنی برای درمان دیابت نوع 1

17 ژانویه 2017- آرتور وگاس، شیمیدان کالج هنر و علوم دانشگاه بوستون، برنده‌ی کمک مالی 1.4  میلیون دلاری موسسه ی ملی بهداشت، برای تغییر کاربری داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، بمنظور محافظت از سلولهای پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، در برابر حملات سیستم ایمنی شد.

آرتور وگاس در ماه سپتامبر گذشته یک بودجه‌ی پژوهشی برای پنج سال تحقیق از موسسه ی ملی بهداشت (NHS) دریافت کرد. در آن زمان، وگاس در حال کار بر روی توسعه‌ی درمانهای سرکوبگر ایمنی با هدف محافظت از سلولهای جزایر پانکراس بود.

آخرین کمک مالی که او دریافت  کرد بخشی از جایزه‌ی the Type 1 Diabetes Pathfinder NIH Awardبود که مکمل تلاشهای قبلی او برای یافتن راهی برای تغییر کاربری داروهای سرکوبگر برای حفاظت موثر از سلولهای بتای فرد بیمار بود.

 وگاس همیشه معتقد بوده است که این استراتژی می‌تواند نتایج بهتری از درمانهای معمول دیابت نوع 1 داشته باشد زیرا این درمان یک مداخله‌ی زود هنگام در فرایند توسعه‌ی بیماری است.

 ایده‌ی او یک مسیر کاملاً جدید تحقیقاتی را گشود، زیرا تاکنون اکثر تحقیقات انجام شده بر روی دیابت نوع 1، حول محور جبران سلولهای بتای از دست رفته بود که به نظر می رسد تکرار آنها سخت است یا نمی‌توانند روش و ابزار مفیدی برای درمان این افراد در آینده‌ی نزدیک باشد.

هدف وگاس استفاده از داروهایی است که پس از کاشت سلولهای بتای اهدا شده، به بیمار داده می شود، اما او قصد دارد کاربری این داروها را تغییر داده و از آنها در آغاز بیماری دیابت برای حفاظت از سلولهای بتای خود بیمار در برابر حمله‌ی سلولهای سرکش سیستم ایمنی استفاده کند، برای این منظور  وگاس امیدوار است نوعی سیستم شناسایی برای داروهای سرکوبگر بسازد که با اتصال مولکولهای کوچک به این داروها ، آنها را اختصاصا به رسپتورهای خاصی برای سلولهای تولید کننده‌ی انسولین (بتا) متصل نماید بدین ترتیب بطور اختصاصی از حمله سلولهای ایمنی به سلولهای جزایر پانکراس جلوگیری کند و مانع از سرکوب سیستم ایمنی بطور سیستمیک شود.

 ترکیب فعال موجود در این داروها، آنها را به جایی هدایت می‌کند که باید بروند و پس از استقرار در این محل، از حمله‌ی سلولهای بد سیستم ایمنی به سلولهای بتا جلوگیری خواهند کرد.

 به گفته‌ی وگاس، این روش می‌تواند یک استراتژی بسیار موثر برای مداخلات دارویی در مراحل ابتدایی آغاز بیماری دیابت نوع 1 باشد.

 زمینه‌ی دیگر تحقیقاتی وگاس، طراحی یک مولکول دیگر است که بتواند در ساختار سلولهای ایمنی مهاجم نفوذ کرده و به لطف پروتئین خاصی که این سلولها حمل می‌کنند، قبل از ایجاد هر گونه آسیبی به سلولهای بتا، از درون آنها را تخریب کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/us-chemist-wins-nih-grant-for-drug-repurposing-project-in-type-1-diabetes-90125783.html